Nassaarisigut

Illoqarfiup sulisulluunniit aqqanik ujaasigit.

Ikiortissamik nassaarit

> Netbank fjernsupport

> Akiliissummik mattussaanerit

> Imminut sullinneq

> Netbank pillugu

> Isumannaallisaaneq

> Akigititat piumasaqaatillu

Ammasarfiit

Ataas. - Sis.
kl. 9.30 - 15.30
Tallimanngorneq
kl. 9.30 - 15.00

Pressemeddelelse - Stor aktiepost skifter ejer

12. martsi 2012

Danske Andelskassers Bank (DAB) har siden 2005 ejet knapt 15 % af aktiekapitalen i GrønlandsBANKEN og GrønlandsBANKEN har i en årrække haft daværende bankdirektør i DAB, Bent H. Jakobsen som bestyrelsesformand.

I dag sluttede perioden med DAB som stor aktionær i GrønlandsBANKEN, da der blev udsendt fondsbørsmeddelelse om at banken havde solgt 14,5 % af aktiekapitalen til et konsortie bestående af AP Pension med hovedsæde i København og Investeringsforeningen Nielsen Global Value med placering i Frederikssund.

Der er ingen oplysninger om, hvor stort et millionbeløb parterne har måttet betale for aktierne, men de nye aktionærer kan sandsynligvis se frem til et betragteligt udbytte på 30 kr. pr. aktie allerede på den kommende generalforsamling den 21. marts.

GrønlandsBANKENs formand Gunnar í Liða hilser de nye aktionærer velkommen. ”Det er altid positivt når professionelle aktører ser det som en god investering at investere i Grønland. I GrønlandsBANKEN tror vi på, at vi med den udvikling vi kan se i Grønland kan levere et godt afkast til aktionærerne også i fremtiden”.

Direktør Søren Dal Thomsen, AP Pension siger, ”Vi ser en stærk bank i Grønland, der gennem årene har leveret flotte resultater og det vil vi gerne investere i. Vi kan se en solid forretningsmodel og selvom GrønlandsBANKEN ikke er en meget stor bank, ja så kan også mindre banker levere gode afkast”.

Direktør Jan Pedersen, Danske Andelskassers Bank: ”Vi har været glade for vores aktiepost i GrønlandsBANKEN, der jo løbende har vist, at de kan tjene penge. Men vi er i en situation, hvor vi gerne vil deltage i konsolideringen i den danske banksektor og i den sammenhæng har vi brug for at samle kræfterne her i Danmark. Så at vi har kunnet finde stærke købere til aktieposten er vi faktisk rigtig glade for.”

Direktør Martin Kviesgaard, GrønlandsBANKEN siger, ”Det er jo en pæn aktiepost der skifter ejer, men det ændrer ikke på bankens drift. Vi vil fortsat arbejde videre med forretningen her i Grønland, men det er da et ganske positivt signal, at en så tung investor som AP Pension går ind og viser at de tror på GrønlandsBANKEN”.